Paperback è Budak Beca PDF Þ

Paperback è Budak Beca PDF Þ


Budak Beca [BOOKS] ⚦ Budak Beca Author Ishak Haji Muhammad – Capitalsoftworks.co.uk Pak Sako bukanlah nama asing dalam dunia kesusasteraan Melayu Dalam setiap tulisannya, nasionalisme yang menjadi jati beliau jelas terpancar Kecintaan Pak Sako terhadap tanah air dan semangat antipenj Pak Sako bukanlah nama asing dalam dunia kesusasteraan Melayu Dalam setiap tulisannya, nasionalisme yang menjadi jati beliau jelas terpancar Kecintaan Pak Sako terhadap tanah air dan semangat antipenjajahnya diterapkan secara sinikal dalam banyak karya beliau Pak Sako mengkritik dalam sendanya Walaupun kadang kadang teknik penceritaan yang digunakan oleh Pak Sako agak berkhutbah , namun estetika sebagai suatu karya masih lagi utuh terpeliharaDalam Budak Beca, Pak Sako mengkritik sikap bangsawan Melayu yang lupa akan peranan masing masing Pak Sako juga menyuarakan kebimbangannya bahawa orang Melayu hanya sekadar menjerit Merdeka tatkala menyambut turunnya Union Jack, tetapi tidak tahu cara untuk mengisi kemerdekaan itu nanti Beliau juga menyuarakan betapa orang Melayu semakin terhimpit di bumi sendiri dek sikap mereka Keadaan ini diparahkan lagi dengan berlakunya perubahan sosioekonomi Tanah Melayu akibat dasar yang dibuat oleh penjajah Inggeris Ini semua menyesakkan dada Pak Sako Lantaran itu, lahirlah Budak Beca bagi mengingatkan dan menyedarkan orang orang Melayu agar tidak berdagang di tanah sendiri.

    Load results Apple Footer Apple Support Keadaan ini diparahkan lagi dengan berlakunya perubahan sosioekonomi Tanah Melayu akibat dasar yang dibuat oleh penjajah Inggeris Ini semua menyesakkan dada Pak Sako Lantaran itu, lahirlah Budak Beca bagi mengingatkan dan menyedarkan orang orang Melayu agar tidak berdagang di tanah sendiri."/>
  • Paperback
  • 173 pages
  • Budak Beca
  • Ishak Haji Muhammad
  • Malay
  • 01 January 2019

About the Author: Ishak Haji Muhammad

Ishak Haji Muhammad November November atau lebih dikenali sebagai Pak Sako merupakan seorang penulis yang giat menulis sekitar tahun an sehingga an Ishak Haji Muhammad adalah seorang nasionalis negara Kelibatnya bermula pada era sebelum kemerderkaan dan pascamerdeka Gagasan yang ingin diperjuangkan oleh Pak Sako ialah penyatuan Melayu Raya yang mana Indonesia, Malaysia dan Brunei disatukan dalam satu serumpunNama Pak Sako bukanlah satu nama asing bagi negara kita terutama dalam bidang kesusasteraan Pak Sako sebenarnya adalah jolokan kepada nama Isako san yang dipanggil orang orang Jepun Nama sebenar Pak Sako adalah Ishak Hj Muhammad Pak Sako juga dikenali juga dengan nama samaran seperti Anwar, Hantu Raya, Isako San dan Pandir Moden.



10 thoughts on “Budak Beca

  1. Anis Suhaila Anis Suhaila says:

    Di Goodreads, novel ini tidak mendapat rating setinggi Anak Mat Lela Gila tetapi bagi saya, ia sebenarnya jauh lebih bagus Komentar sosial yang dilakukan tentang negara kita dan orang Melayu masih relevan sehingga sekarang Tahukah Pak Sako dulu yang perangai orang Melayu memang tidak akan berubah Tidaklah novel ini menjadi preachy dan memaksa memaksa pembaca menerima pengajaran atau nilai moral kerana kita ada dua watak yang berlainan, yang kita boleh pilih untuk jadikan teladan Dialog jauh l Di Goodreads, novel ini tidak mendapat rating setinggi Anak Mat Lela Gila tetapi bagi saya, ia sebenarnya jauh lebih bagus Komentar sosial yang dilakukan tentang negara kita dan orang Melayu masih relevan sehingga sekarang Tahukah Pak Sako dulu yang perangai orang Melayu memang tidak akan berubah Tidaklah novel ini menjadi preachy dan memaksa memaksa pembaca menerima pengajaran atau nilai moral kerana kita ada dua watak yang berlainan, yang kita boleh pilih untuk jadikan teladan Dialog jauh lebih natural daripada dialog dalam novel novel terkini, kerana Pak Sako betul betul mahir merakam zaman Novel ini tiada struktur plot yang ketara jadi mungkin tidak menjadi kegemaran semua Tapi bagi saya, novel ini memang evergreen dan bertahan for manyyears to come One note, kita begitu arif dengan sesetengah ibu bapa yang begitu mengecam babak babak yang ada dalam novel popular zaman sekarang, takut anak anak dipengaruhi melakukan perkara yang sama Adakah mereka akan memberi kecaman yang serupa jika mereka tahu watak watak novel ini kuat minum and that was considered normal

  2. Naim AlKalantani Naim AlKalantani says:

    Sebuah satira yang tajam.

  3. Nor Nor says:

    Seingat saya Budak Beca merupakan novel Pak Sako yang saya baca Sebelum ini saya pernah membaca novel yang memenangi Hadiah Sako Terbetik di benak fikiran, jika sampai diwujudkan hadiah atas nama beliau, tentulah karya beliau sendiri cukup hebat.Semasa di Pesta Buku KL baru baru ini, baru terdetik di hati dan tergerak tangan untuk mencapai buku buku Pak Sako yang telah diterbitkan semula dalam edisi baharu di ITBM Sayangnya tahun asal buku ini diterbitkan, tidak pula dicatatkan di mana mana d Seingat saya Budak Beca merupakan novel Pak Sako yang saya baca Sebelum ini saya pernah membaca novel yang memenangi Hadiah Sako Terbetik di benak fikiran, jika sampai diwujudkan hadiah atas nama beliau, tentulah karya beliau sendiri cukup hebat.Semasa di Pesta Buku KL baru baru ini, baru terdetik di hati dan tergerak tangan untuk mencapai buku buku Pak Sako yang telah diterbitkan semula dalam edisi baharu di ITBM Sayangnya tahun asal buku ini diterbitkan, tidak pula dicatatkan di mana mana dalam buku ini.Mula mula membaca buku ini, terasa hambar dan tercari cari apa istimewanya Lebih lebih lagi bila melihat ada rakan GRMY sekadar memberi 2 bintang, dan ada yang lain hanya menyebut karya ini istimewa sebab watak utama bekas mata mata Hampir terbantut hasrat membacanya Namun saya baca juga untuk mencari isi pentingnya.Cerita tentang Mamat Merdeka di awal awal bab buku ini terasa kurang menarik, hanya cerita bagaimana bekas mata mata menghabiskan duit yang beliau ada untuk berpoya poya Dan, digambarkan gaya fikiran mudah dan singkatnya Belum ada yang menarik bagi saya, kecuali adanya beberapa perkataan perkataan lama yang baru saya jumpa dan tahu seperti sakit karang dan main bujang.Kehadiran Mustapha dalam cerita ini menampakkan dengan jelas tujuan utama buku ini ditulis, untuk menyemai nilai murni dalam hidup Mamat Nasihat nasihat serta panduan yang Mustapha berikan kepada Mamat adalah sebenarnya ditujukan penulis kepada semua pembaca.Contohnya, galakan menyimpan wang di post office, jadikan Rumah Persekutuan tempat belajar, usahakan ahli persekutuan belajar ilmu tentang elektrik, cari tanah untuk bercucuk tanam atau berternak.Banyak juga isi teguran dan isi penting buku ini ditulis dalam surat surat Mustapha kepada ibu pejabat persekutuannya Terutama isi tentang hasil siasatannya ke tempat tempat di mana dia dihantar seperti di Trengganu dan Kelantan.Saya suka teguran tentang surat rasmi yang ditulis Sya diperintahkan oleh Menteri Hasil Bumi bahawa surat kamu di mana ini adalah gaya bahasa kolonial Dicadangkan supaya ditulis Yang Berhormat Menteri Hasil Bumi meminta saya menyatakan bahawa surat tuan Dikatakan ini lebih manis.Saya juga suka dengan pantun Mamat Orang bersorak saya pun bersorak,Sampai suara jadi serak Orang berarak saya pun berarak, Tetapi nasi dapat yang kerak.Saya teringat lagu yang dinyanyikan ND Lala Tanah ini tanah kita, biar kita makan isi, bukan hanya hirup kuahnya Buku ini berunsur patriotik, di akhir cerita dinyatakan semangat Mamat kalau ada duit, dia mahu beli traktor kerana mahu jadi kaum tani jaya, bukan macam orang Melayu lain, yang minta gelang tangan dan loket berharga mahal.Latar cerita ini di sekitar tahun 1950 an tetapi gambaran sikap Melayu sekarang nampak seperti tiada banyak berbeza Kenapakah begitu

  4. ainunsailah ainunsailah says:

    Tiga buku penting Ishak Hj Muhammad akhirnya habis dibaca Angan angan sejak sekolah menengah sejak terbaca dalam Buku Teks Sejarah Mahu baca karya yang menaikkan semangat bangsa Budak Beca paling terkesan Menceritakan realiti generasi merdeka Sangat menyedihkan Beratus tahun terjajah, hingga hilang jati diri Jadi bangsa tak kenal diri Hiburan, perempuan, cetek akal Ini generasi Merdeka yang ditinggal Barat Patut senang sekali pergi Misi mereka telah berjaya Bagaimana mereka mengaut s Tiga buku penting Ishak Hj Muhammad akhirnya habis dibaca Angan angan sejak sekolah menengah sejak terbaca dalam Buku Teks Sejarah Mahu baca karya yang menaikkan semangat bangsa Budak Beca paling terkesan Menceritakan realiti generasi merdeka Sangat menyedihkan Beratus tahun terjajah, hingga hilang jati diri Jadi bangsa tak kenal diri Hiburan, perempuan, cetek akal Ini generasi Merdeka yang ditinggal Barat Patut senang sekali pergi Misi mereka telah berjaya Bagaimana mereka mengaut segala kegemilangan kita sehingga begini sekali Kelu Terima kasih Pak Sako

  5. Adi Adi says:

    kalau baca tak pandang kiri kanan memang tak canggih,tapi kalau faham yg watak budak beca tu bekas polis british yg lawan komunis,kemudiannya berkawan, dibantu dan belajar ilmu membaca dari sahabatnya Mustapha, yg pernah dicopkan sebagai komunis masa darurat, maka ini sebuah sindiran yg sangat cerdik..I Like

  6. SyaMimi SyaMimi says:

    Sarat dengan kritikan sosial yang saya kira agak lantang namun sangat membina disertai idea jalan penyelesaian Tulisan Pak Sako ini ternyata masih relevan walaupun buku ini dihasilkan pada tahun kemerdekaan 1957, kritikannya masih kena dan bertepatan dengan keadaan dan situasi masyarakat Melayu di negara ini, menunjukkan segelintir kaum Melayu masa kini, saya kira masih ditakuk lama Cerita berkisar tentang kehidupan seorang bekas mata mata, Mamat Merdeka yang kurang pandai mentadbir kewangan d Sarat dengan kritikan sosial yang saya kira agak lantang namun sangat membina disertai idea jalan penyelesaian Tulisan Pak Sako ini ternyata masih relevan walaupun buku ini dihasilkan pada tahun kemerdekaan 1957, kritikannya masih kena dan bertepatan dengan keadaan dan situasi masyarakat Melayu di negara ini, menunjukkan segelintir kaum Melayu masa kini, saya kira masih ditakuk lama Cerita berkisar tentang kehidupan seorang bekas mata mata, Mamat Merdeka yang kurang pandai mentadbir kewangan diri, pekerti, ilmu kelangsungan hidup, nilai diri etc Berlatarbelakangkan pasca merdeka, juga diselit bayangan kehidupan masyarakat pra merdeka, Mamat Merdeka menjadi budak beca dan bertemu dengan Mustapha seorang pegawai suatu pertubuhan rahsia di Kuala Lumpur yang menyiasat dan meninjau kehidupan masyarakat khususnya di pantai timur Mustapha mengajar dan membantu Mamat dalam pelbagai aspek kehidupan termasuk membaca, menulis dan menyimpan wang.Sangat tertarik dan suka benar dengan bab kedua terakhir dalam buku ini, Mengaji Dari Alam Nak tahu kena bacalah 4.5 5.0

  7. Syed Muhammad Danial Syed Muhammad Danial says:

    Novel yang agak panjang ceritanya oleh Pak Sako Banyak kisah kisah yang menarik dan boleh menjadi teladan Watak utamanya ialah Mamat seorang bekas askar dan juga mustapha mata mata untuk persekutuannya.Buku ini banyak menceritakan tentang keadaan rakyat di pantai timur Malaysia iaitu Terengganu, Kelantan dan juga Pahang.

  8. Nadhiah Aida Nadhiah Aida says:

    mendalam maksud cerita ni bukan sekadar budak beca tapi kaitan kehidupan orang melayu kemerdekaan kekayaan kesenangan dan juga lupa diri duit seribu jangan lah dianggap banyak sekelip mata akan habis jimat cermat duit ni penting memang duit tak boleh dibawa ke lubang kubur tapi sementara masih bernafas duit tu penting pemuda pemudi mudah lupa asyik senang lenang ingat negara sudah maju merdeka tapi tiada apa yang difikirkan untuk menaikk mendalam maksud cerita ni bukan sekadar budak beca tapi kaitan kehidupan orang melayu kemerdekaan kekayaan kesenangan dan juga lupa diri duit seribu jangan lah dianggap banyak sekelip mata akan habis jimat cermat duit ni penting memang duit tak boleh dibawa ke lubang kubur tapi sementara masih bernafas duit tu penting pemuda pemudi mudah lupa asyik senang lenang ingat negara sudah maju merdeka tapi tiada apa yang difikirkan untuk menaikkan lagi terutama bangsa melayu keseronokan motif kehidupan entah lah baca sendiri baru faham sungguh deep buku ni

  9. Encik Psychopath Encik Psychopath says:

    Apa yang disindirnya ialah realiti sekarang Apa yang disampaikan tentang kemerdekaan sangat jelas Merdeka kah kita

  10. Shahrul AhLami Shahrul AhLami says:

    Budak Beca Ishak Haji Muhammad a.k.a Pak Sako Institut Terjemahan Buku Malaysia 2012.1 Ini juga novel terbitan semula sebagaimana novel Anak Mat Lela Gila.2 Watak utama dalam novel ini ialah Mamat Dia pernah berkhidmat sebagai mata mata khas.3 Selepas berhenti jadi special constable, dia ingin hidup bergoyang kaki berfoya foya.4 Mustapha, watak kedua dalam novel Berkenalan dengan Mamat lalu cuba menyedarkan mengubah perangai si Mamat.5 Kedua dua mereka bertukar menjadi Budak Bec Budak Beca Ishak Haji Muhammad a.k.a Pak Sako Institut Terjemahan Buku Malaysia 2012.1 Ini juga novel terbitan semula sebagaimana novel Anak Mat Lela Gila.2 Watak utama dalam novel ini ialah Mamat Dia pernah berkhidmat sebagai mata mata khas.3 Selepas berhenti jadi special constable, dia ingin hidup bergoyang kaki berfoya foya.4 Mustapha, watak kedua dalam novel Berkenalan dengan Mamat lalu cuba menyedarkan mengubah perangai si Mamat.5 Kedua dua mereka bertukar menjadi Budak Beca Mengayuh beca ke sana sini membawa pelanggan Dan akhirnya..kau bacalah sendiri Aku taknak bagitahu.6 Dalam novel ini Pak Sako mengkritik sikap masyarakat kita selepas mengecapi kemerdekaan Walaupun jasad sudah merdeka namun pemikiran masih terjajah.7 Aku nasihatkan, kalau korang nak baca novel ini, pakailah baju kalis peluru sebab nanti korang akan kena tembak dengan Pak Sako Hahaha.8 Lagi satu, kalau tak tahan pedas, jangan berani berani makan cili Takut menangis nanti.9 Sebenarnya banyak lagi yang Pak Sako cuba sampaikan dalam novel ini Korang bacalah sendiri.10 Selamat membaca duniaBOOKku alonalonjanjikelakon breatheNread 2017readingchallenge EMPATpuluhEMPAT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

10 thoughts on “Budak Beca

  1. Anis Suhaila Anis Suhaila says:

    Di Goodreads, novel ini tidak mendapat rating setinggi Anak Mat Lela Gila tetapi bagi saya, ia sebenarnya jauh lebih bagus Komentar sosial yang dilakukan tentang negara kita dan orang Melayu masih relevan sehingga sekarang Tahukah Pak Sako dulu yang perangai orang Melayu memang tidak akan berubah Tidaklah novel ini menjadi preachy dan memaksa memaksa pembaca menerima pengajaran atau nilai moral kerana kita ada dua watak yang berlainan, yang kita boleh pilih untuk jadikan teladan Dialog jauh l Di Goodreads, novel ini tidak mendapat rating setinggi Anak Mat Lela Gila tetapi bagi saya, ia sebenarnya jauh lebih bagus Komentar sosial yang dilakukan tentang negara kita dan orang Melayu masih relevan sehingga sekarang Tahukah Pak Sako dulu yang perangai orang Melayu memang tidak akan berubah Tidaklah novel ini menjadi preachy dan memaksa memaksa pembaca menerima pengajaran atau nilai moral kerana kita ada dua watak yang berlainan, yang kita boleh pilih untuk jadikan teladan Dialog jauh lebih natural daripada dialog dalam novel novel terkini, kerana Pak Sako betul betul mahir merakam zaman Novel ini tiada struktur plot yang ketara jadi mungkin tidak menjadi kegemaran semua Tapi bagi saya, novel ini memang evergreen dan bertahan for manyyears to come One note, kita begitu arif dengan sesetengah ibu bapa yang begitu mengecam babak babak yang ada dalam novel popular zaman sekarang, takut anak anak dipengaruhi melakukan perkara yang sama Adakah mereka akan memberi kecaman yang serupa jika mereka tahu watak watak novel ini kuat minum and that was considered normal

  2. Naim AlKalantani Naim AlKalantani says:

    Sebuah satira yang tajam.

  3. Nor Nor says:

    Seingat saya Budak Beca merupakan novel Pak Sako yang saya baca Sebelum ini saya pernah membaca novel yang memenangi Hadiah Sako Terbetik di benak fikiran, jika sampai diwujudkan hadiah atas nama beliau, tentulah karya beliau sendiri cukup hebat.Semasa di Pesta Buku KL baru baru ini, baru terdetik di hati dan tergerak tangan untuk mencapai buku buku Pak Sako yang telah diterbitkan semula dalam edisi baharu di ITBM Sayangnya tahun asal buku ini diterbitkan, tidak pula dicatatkan di mana mana d Seingat saya Budak Beca merupakan novel Pak Sako yang saya baca Sebelum ini saya pernah membaca novel yang memenangi Hadiah Sako Terbetik di benak fikiran, jika sampai diwujudkan hadiah atas nama beliau, tentulah karya beliau sendiri cukup hebat.Semasa di Pesta Buku KL baru baru ini, baru terdetik di hati dan tergerak tangan untuk mencapai buku buku Pak Sako yang telah diterbitkan semula dalam edisi baharu di ITBM Sayangnya tahun asal buku ini diterbitkan, tidak pula dicatatkan di mana mana dalam buku ini.Mula mula membaca buku ini, terasa hambar dan tercari cari apa istimewanya Lebih lebih lagi bila melihat ada rakan GRMY sekadar memberi 2 bintang, dan ada yang lain hanya menyebut karya ini istimewa sebab watak utama bekas mata mata Hampir terbantut hasrat membacanya Namun saya baca juga untuk mencari isi pentingnya.Cerita tentang Mamat Merdeka di awal awal bab buku ini terasa kurang menarik, hanya cerita bagaimana bekas mata mata menghabiskan duit yang beliau ada untuk berpoya poya Dan, digambarkan gaya fikiran mudah dan singkatnya Belum ada yang menarik bagi saya, kecuali adanya beberapa perkataan perkataan lama yang baru saya jumpa dan tahu seperti sakit karang dan main bujang.Kehadiran Mustapha dalam cerita ini menampakkan dengan jelas tujuan utama buku ini ditulis, untuk menyemai nilai murni dalam hidup Mamat Nasihat nasihat serta panduan yang Mustapha berikan kepada Mamat adalah sebenarnya ditujukan penulis kepada semua pembaca.Contohnya, galakan menyimpan wang di post office, jadikan Rumah Persekutuan tempat belajar, usahakan ahli persekutuan belajar ilmu tentang elektrik, cari tanah untuk bercucuk tanam atau berternak.Banyak juga isi teguran dan isi penting buku ini ditulis dalam surat surat Mustapha kepada ibu pejabat persekutuannya Terutama isi tentang hasil siasatannya ke tempat tempat di mana dia dihantar seperti di Trengganu dan Kelantan.Saya suka teguran tentang surat rasmi yang ditulis Sya diperintahkan oleh Menteri Hasil Bumi bahawa surat kamu di mana ini adalah gaya bahasa kolonial Dicadangkan supaya ditulis Yang Berhormat Menteri Hasil Bumi meminta saya menyatakan bahawa surat tuan Dikatakan ini lebih manis.Saya juga suka dengan pantun Mamat Orang bersorak saya pun bersorak,Sampai suara jadi serak Orang berarak saya pun berarak, Tetapi nasi dapat yang kerak.Saya teringat lagu yang dinyanyikan ND Lala Tanah ini tanah kita, biar kita makan isi, bukan hanya hirup kuahnya Buku ini berunsur patriotik, di akhir cerita dinyatakan semangat Mamat kalau ada duit, dia mahu beli traktor kerana mahu jadi kaum tani jaya, bukan macam orang Melayu lain, yang minta gelang tangan dan loket berharga mahal.Latar cerita ini di sekitar tahun 1950 an tetapi gambaran sikap Melayu sekarang nampak seperti tiada banyak berbeza Kenapakah begitu

  4. ainunsailah ainunsailah says:

    Tiga buku penting Ishak Hj Muhammad akhirnya habis dibaca Angan angan sejak sekolah menengah sejak terbaca dalam Buku Teks Sejarah Mahu baca karya yang menaikkan semangat bangsa Budak Beca paling terkesan Menceritakan realiti generasi merdeka Sangat menyedihkan Beratus tahun terjajah, hingga hilang jati diri Jadi bangsa tak kenal diri Hiburan, perempuan, cetek akal Ini generasi Merdeka yang ditinggal Barat Patut senang sekali pergi Misi mereka telah berjaya Bagaimana mereka mengaut s Tiga buku penting Ishak Hj Muhammad akhirnya habis dibaca Angan angan sejak sekolah menengah sejak terbaca dalam Buku Teks Sejarah Mahu baca karya yang menaikkan semangat bangsa Budak Beca paling terkesan Menceritakan realiti generasi merdeka Sangat menyedihkan Beratus tahun terjajah, hingga hilang jati diri Jadi bangsa tak kenal diri Hiburan, perempuan, cetek akal Ini generasi Merdeka yang ditinggal Barat Patut senang sekali pergi Misi mereka telah berjaya Bagaimana mereka mengaut segala kegemilangan kita sehingga begini sekali Kelu Terima kasih Pak Sako

  5. Adi Adi says:

    kalau baca tak pandang kiri kanan memang tak canggih,tapi kalau faham yg watak budak beca tu bekas polis british yg lawan komunis,kemudiannya berkawan, dibantu dan belajar ilmu membaca dari sahabatnya Mustapha, yg pernah dicopkan sebagai komunis masa darurat, maka ini sebuah sindiran yg sangat cerdik..I Like

  6. SyaMimi SyaMimi says:

    Sarat dengan kritikan sosial yang saya kira agak lantang namun sangat membina disertai idea jalan penyelesaian Tulisan Pak Sako ini ternyata masih relevan walaupun buku ini dihasilkan pada tahun kemerdekaan 1957, kritikannya masih kena dan bertepatan dengan keadaan dan situasi masyarakat Melayu di negara ini, menunjukkan segelintir kaum Melayu masa kini, saya kira masih ditakuk lama Cerita berkisar tentang kehidupan seorang bekas mata mata, Mamat Merdeka yang kurang pandai mentadbir kewangan d Sarat dengan kritikan sosial yang saya kira agak lantang namun sangat membina disertai idea jalan penyelesaian Tulisan Pak Sako ini ternyata masih relevan walaupun buku ini dihasilkan pada tahun kemerdekaan 1957, kritikannya masih kena dan bertepatan dengan keadaan dan situasi masyarakat Melayu di negara ini, menunjukkan segelintir kaum Melayu masa kini, saya kira masih ditakuk lama Cerita berkisar tentang kehidupan seorang bekas mata mata, Mamat Merdeka yang kurang pandai mentadbir kewangan diri, pekerti, ilmu kelangsungan hidup, nilai diri etc Berlatarbelakangkan pasca merdeka, juga diselit bayangan kehidupan masyarakat pra merdeka, Mamat Merdeka menjadi budak beca dan bertemu dengan Mustapha seorang pegawai suatu pertubuhan rahsia di Kuala Lumpur yang menyiasat dan meninjau kehidupan masyarakat khususnya di pantai timur Mustapha mengajar dan membantu Mamat dalam pelbagai aspek kehidupan termasuk membaca, menulis dan menyimpan wang.Sangat tertarik dan suka benar dengan bab kedua terakhir dalam buku ini, Mengaji Dari Alam Nak tahu kena bacalah 4.5 5.0

  7. Syed Muhammad Danial Syed Muhammad Danial says:

    Novel yang agak panjang ceritanya oleh Pak Sako Banyak kisah kisah yang menarik dan boleh menjadi teladan Watak utamanya ialah Mamat seorang bekas askar dan juga mustapha mata mata untuk persekutuannya.Buku ini banyak menceritakan tentang keadaan rakyat di pantai timur Malaysia iaitu Terengganu, Kelantan dan juga Pahang.

  8. Nadhiah Aida Nadhiah Aida says:

    mendalam maksud cerita ni bukan sekadar budak beca tapi kaitan kehidupan orang melayu kemerdekaan kekayaan kesenangan dan juga lupa diri duit seribu jangan lah dianggap banyak sekelip mata akan habis jimat cermat duit ni penting memang duit tak boleh dibawa ke lubang kubur tapi sementara masih bernafas duit tu penting pemuda pemudi mudah lupa asyik senang lenang ingat negara sudah maju merdeka tapi tiada apa yang difikirkan untuk menaikk mendalam maksud cerita ni bukan sekadar budak beca tapi kaitan kehidupan orang melayu kemerdekaan kekayaan kesenangan dan juga lupa diri duit seribu jangan lah dianggap banyak sekelip mata akan habis jimat cermat duit ni penting memang duit tak boleh dibawa ke lubang kubur tapi sementara masih bernafas duit tu penting pemuda pemudi mudah lupa asyik senang lenang ingat negara sudah maju merdeka tapi tiada apa yang difikirkan untuk menaikkan lagi terutama bangsa melayu keseronokan motif kehidupan entah lah baca sendiri baru faham sungguh deep buku ni

  9. Encik Psychopath Encik Psychopath says:

    Apa yang disindirnya ialah realiti sekarang Apa yang disampaikan tentang kemerdekaan sangat jelas Merdeka kah kita

  10. Shahrul AhLami Shahrul AhLami says:

    Budak Beca Ishak Haji Muhammad a.k.a Pak Sako Institut Terjemahan Buku Malaysia 2012.1 Ini juga novel terbitan semula sebagaimana novel Anak Mat Lela Gila.2 Watak utama dalam novel ini ialah Mamat Dia pernah berkhidmat sebagai mata mata khas.3 Selepas berhenti jadi special constable, dia ingin hidup bergoyang kaki berfoya foya.4 Mustapha, watak kedua dalam novel Berkenalan dengan Mamat lalu cuba menyedarkan mengubah perangai si Mamat.5 Kedua dua mereka bertukar menjadi Budak Bec Budak Beca Ishak Haji Muhammad a.k.a Pak Sako Institut Terjemahan Buku Malaysia 2012.1 Ini juga novel terbitan semula sebagaimana novel Anak Mat Lela Gila.2 Watak utama dalam novel ini ialah Mamat Dia pernah berkhidmat sebagai mata mata khas.3 Selepas berhenti jadi special constable, dia ingin hidup bergoyang kaki berfoya foya.4 Mustapha, watak kedua dalam novel Berkenalan dengan Mamat lalu cuba menyedarkan mengubah perangai si Mamat.5 Kedua dua mereka bertukar menjadi Budak Beca Mengayuh beca ke sana sini membawa pelanggan Dan akhirnya..kau bacalah sendiri Aku taknak bagitahu.6 Dalam novel ini Pak Sako mengkritik sikap masyarakat kita selepas mengecapi kemerdekaan Walaupun jasad sudah merdeka namun pemikiran masih terjajah.7 Aku nasihatkan, kalau korang nak baca novel ini, pakailah baju kalis peluru sebab nanti korang akan kena tembak dengan Pak Sako Hahaha.8 Lagi satu, kalau tak tahan pedas, jangan berani berani makan cili Takut menangis nanti.9 Sebenarnya banyak lagi yang Pak Sako cuba sampaikan dalam novel ini Korang bacalah sendiri.10 Selamat membaca duniaBOOKku alonalonjanjikelakon breatheNread 2017readingchallenge EMPATpuluhEMPAT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *